Papper kan vara bra på mässor och utställningar

Papper kan ha en rad olika funktioner på mässor och utställningar. Här ges några exempel.

Information

Den viktigaste funktionen pappret har är givetvis för att dela och sprida information. Det kan handla om exempelvis ett program för dagen där speciella skeenden får utsatta tidpunkter. Det kan handla om att en bil visas 11.30 eller att en föreläsning om utvecklingen av bilars katalysatorer hålls 15.15.

Det kan också stå sponsorers namn på pappret, vilket är ganska vanligt. Det brukar vara en del av kontraktet som sponsorerna och utställarna har med varandra, att visa sponsorn så mycket som möjligt.

Ibland kan det också stå information om exempelvis bilmodeller på mässan eller biografier om auktoriteter på området som är där just då. Dessa blad brukar således vara en försmak på vad som komma ska. Räkna med att massa broschyrer (som består av papper) finns på bilmässan i Genève som tyvärr fick ställas in 2020.

Reklam

På mässor och utställningar är målet naturligtvis att sälja så mycket som möjligt. Man vill helst inte kånka över föremålen man kört dit in i släpen igen utan bli av med dem. Därför är det vanligt att man gör reklamblad som man lägger ut lite varstans på bord. Oftast brukar det stå godisskålar eller nyckelband nedlagda på bord för att locka dit folk och få dem att ta pappren.

Medan man står på mässan under en kort paus kan man besöka webbplats Yobetit kasino och kanske vinna lite extra pengar och om man har tur pengar för ett bilköp.

Vem är det som delar ut papper?

Oftast är det tjänstefolk inom respektive företag som gör det, ofta är det administrativt anställda som gör det. Att VD:ar skulle göra det är ganska osannolikt och skulle det ske är det troligtvis för PR:s skull, i och med att det generar intresse från potentiella kunder som råkar läsa just den artikeln eller se det tv-inslaget.